RNDr.Věra Bdinková
Netradiční hmoty můžeme využít ve výuce fyziky v 6.ročníku – Vlastnosti látek.
Pomocí nich můžeme vysvětlit některé vlastnosti látek- tvárnost, elastičnost, dělitelnost látek,změna vlastností látek. Jsou metodicky zajímavé i pro praktické určení hustoty při laboratorní práci (každé skupině můžeme dát jiné množství hmoty,výsledná hustota musí být stejná).
Využití těchto hmot ve výuce má nezanedbatelný emotivní náboj a přináší zvýšení zájmu dětí o probírané učivo.
1. Domácí plastelína
Materiál:
1 l vody, 30 g kyseliny citrónové (vinné), 5 polévkových lžic oleje, 500 g soli, 750 g hladké mouky, potravinářská barva
Příprava:
V hrnci uvedeme do varu vodu + kyselinu + olej přidáme potravinářskou barvu. V míse smícháme mouku se solí a vsypeme jí do vařícího roztoku (nevaříme). Dobře promícháme vařečkou. Pak ještě propracujeme rukama na prkénku jako těsto.
Těsto uchováváme v mikroténovém sáčku.
Bezpečnost: Pracuj za pomoci dospělé osoby. Horká voda a hmota mhou způsobit popáleniny.
Hmota je nejedlá.
Na laboratorní práci určena hustota domácí plastelíny 1,5 g/cm3.
2. Sliz
Materiál a provedení:
Uděláme si 2 roztoky.
1.roztok: 60 ml boraxu + 250 ml vody + potravinářská barva
2.roztok: 250 ml lepidla Herkules + 250 ml vody
Do kelímku dáme 2 polévkové lžíce 1.roztoku a 6 polévkových lžic 2.roztoku.
Promícháme, necháme chvíli působit (probíhá chemická reakce), opět promícháme. Nakonec propracujeme rukama. Sliz uchováme v kelímku a sáčku.
Bezpečnost: Pracujeme za dozoru dospělého. Hmota je nejedlá.
Borax je bílý prášek a koupíme ho v technické drogerii (Brno, Orlí ul.)
Na laboratorní práci určena hustota slizu 1,2 g/cm3.
2. Karamelové pěnové lízátko
Materiál:
200 g pískového cukru, 250 ml vody, vrchovatá lžička sody
Provedení:
Na pánvičku dáme cukr, nalijeme vodu a za stálého míchání ohříváme. Cukr se rozpustí, voda se pomalu odpaří. Cukr zůstane, protože má vyšší bod varu, a tak roztok zhoustne.
Mezitím rozpustíme soudu ve trošce vody.
Když začne roztok hnědnout (mění se na karamel), odtáhneme pánvičku ze sporáku a rychle do směsi nalijeme vodu se sodou a nepřestáváme míchat. Cukr se zpění.
Směs naléváme lžící na pomaštěný pečící papír a necháme zchládat. Zároveň na tuto hromádku položíme dřevěné míchátko (špejli) a lžičkou obalujeme do tvaru lízátka.
Necháme úplně vychladnout.
Bezpečnost:
Pracujeme za pomoci dospělé osoby. Horká hmota může způsobit velké popáleniny.
4. Záhadný škrob
Materiál:
Škrob (solamyl, maizena), voda, miska
Provedení:
Do misky dáme studenou vodu a přidáváme postupně škrob, až vznikne hustší roztok.
Pak dáváme prst pomalu do roztoku, dostaneme se lehce na dno. Budeme-li však dávat prst do roztoku rychle, narazíme na „pevnou“ hladinu.
Můžeme si také dát trochu roztoku do dlaně a převalovat ho mezi dlaněmi, nejdříve rychle a pak pomalu. Roztok se vždy bude chovat jinak.